Klachtenprocedure
Wat te doen bij zorgen of klachten?
Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT), het overkoepelende bestuur van meerdere scholen in Nieuw-West, waaronder de Louis Bouwmeesterschool, doet er alles aan om te zorgen voor een goede sfeer op onze scholen. Leerlingen, medewerkers én ouders moeten zich prettig en veilig voelen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de gang van zaken. Of dat u zorgen/klachten heeft over ongewenst gedrag, zoals agressie, geweld, racisme, discriminatie, pesten, seksueel overschrijdend gedrag. Wij horen dit graag, zodat we hier als organisatie van kunnen leren. Maar welke weg kunt u bewandelen als u even niet tevreden bent met keuzes van school of als u zich zorgen maakt?
Gesprek met medewerker en/of schooldirecteur
Als een ouder zich zorgen maakt of ontevreden is over het handelen van de medewerker, verwachten we dat een ouder daarover in gesprek gaat met deze medewerker. Het is aan de medewerker om goed in beeld te krijgen waar de zorgen zitten en wat daaraan gedaan kan worden. Als dat niet leidt tot een bevredigende oplossing voor beide partijen, zijn er andere mogelijkheden. Zo kunnen de schooldirecteur en/of de intern begeleider erbij betrokken worden.
Schoolcontactpersoon
Ook kunt zich wenden tot de schoolcontactpersoon. De schoolcontactpersoon is er niet om de zorg of klacht inhoudelijk te behandelen. Wel helpt de schoolcontactpersoon een ouder om de juiste weg voor de klacht of zorg te vinden. Elke school van STWT heeft één of twee schoolcontactpersonen. Op de Louis Bouwmeesterschool zijn de schoolcontactpersonen Marleen Klis en Annemijn Traa.
Lukt het vinden van een oplossing niet, dan zijn er andere mogelijkheden buiten de school. Zo kan een ouder zich wenden tot de externe vertrouwenspersoon van STWT of het bestuur.
Externe vertrouwenspersoon
Ouders kunnen op elk moment in het proces contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon.
Zij kan advies geven en, met instemming van de ouder, nagaan of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. De externe vertrouwenspersoon kan een ouder begeleiden en ondersteunen bij eventuele verdere stappen, bijvoorbeeld richting het schoolbestuur, de Landelijke Klachtencommissie, hulpverlening of justitie. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk van het bestuur en heeft een geheimhoudingsplicht.
STWT beschikt over een onafhankelijke, externe vertrouwenspersoon:
Mw. Evelien Brouwer
Tel.nr. 06-3163 1611E-mailadres: ebrouwer@hetabc.nl
Bestuur STWT
Daarnaast kan de ouder contact opnemen met het bestuur van …. (naam school). Met instemming van de ouder kan nagegaan worden of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Ook kan de klacht officieel bij het bestuur worden ingediend, waarna deze wordt behandeld.
Website: www.stwt.nlEmail: info@stwt.nl
Telefoon: 020 3460690
Landelijke Klachtencommissie (LKC)
Wordt er geen gedragen oplossing gevonden, dan kan de ouder een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie. Dit kan op elk moment gedurende het proces.
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Telefoon: 030 - 280 9590 Email: info@onderwijsgeschillen.nl